Bedrijven vertrouwen steeds meer op digitale technologie om (een deel van) hun activiteiten uit te voeren. Hoewel de digitalisering van heel wat papierwerk een grote vooruitgang is, brengt het ook nieuwe uitdagingen mee op vlak van cyberveiligheid. Elke dag valt minstens één bedrijf in ons land ten prooi aan een ransomware-aanval of afpersing nadat vertrouwelijke informatie is gestolen. Heel vaak kunnen cybercriminelen login gegevens stelen via phishingberichten of computervirussen.

Gelukkig zijn er tal van acties die je kan ondernemen om jezelf te wapenen tegen cybercriminaliteit. Eén van de meest doeltreffende maatregelen om de veiligheid van je bedrijfsgegevens te garanderen, is het activeren van tweestapsverificatie (2FA) of multifactorauthenticatie (MFA) op alle externe verbindingen. Dit is een authenticatiemethode waarbij een extra stap nodig is bij het inlogproces. Naast het invoeren van de klassieke logingegevens vraagt tweestapsverificatie een aanvullend identiteitsbewijs. Dit kan een code zijn die via sms naar de gebruiker wordt gestuurd of een app die een code genereert. Door proactief te handelen en tweestapsverificatie te implementeren, kan je een veilige digitale omgeving creëren, behoud je het vertrouwen van je klanten en partners en bescherm je jezelf tegen financiële schade. 

Cyberveiligheid: het belang van tweestapsverificatie

Bron: Bouwunie